fredag 24. april 2009

Kapteinen

Helge Norli, hvor skal vi begynne...?!
Gnisten for seiling ble tent i 1965, Egil Wold holdt seilkurs med sin 12,5 kvm (Elisabeth).

I 1969 gikk Helge Norli og Roy Hjertø på dekorasjonskole
i København, der falt øynene på en OK-jolle som lå hos Sundby seilforening. Gnisten ble til flammer, og studiebudsjettet røyk, Helge eide sin første båt, en OK-jolle. Brunost ble sikringskost den vinteren...

Hjemme fra dekorasjonskole med OK-jolle i lasten, måtte det avansemang til. Splitter ny Yngling fra Borge Bringsvær verft i Drøbak ble kjøpt inn. Båten ble fraktet hjem på henger, lånt av Elvsaas.
Miljøet var stort, regattaer ble seil sammen med draker og 12,5 kvm`er

Sammen med Randi Mordal, Magne Dørum og Sverre Amdam, ble det mye edelt metall.
Ynglingen ble tatt med på NM, nordenfjelske i både Kristiansund og Ålesund.

På 80 tallet var det Laser som stod i vinden, før
Flying Dutchman tok over moroa.
90 tallet var seilbrettets år, antall knopp er stikkord. Ukentlige regattaer, med stort engasjement og deltakelse.


Flammene var blitt til gnist, men gnisten ulmet. I 2005, ble det Maxi Fenix.
Gnisten ble til flammer igjen, en ny tid var i gjerde, det ble investert i kevlarseil og elektronikk. Resultatene lot ikke vente på seg.

Årsfesten i 2007, 1. plass i det meste, samt årets seiler...

Fenix ble fort kjedelig, savnet etter jollens fart og seilføring lot seg ikke dempe. I 2008 ble det Bavaria 35 Match, en overrigget 35 foter med moderne skrog.

21 timer etter kjøpet ble det logget 14,7 knopp, resten vil bare fremtiden fortelle.